Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne na miesiąc grudzień Tematy kompleksowe: 1. Ptaki zimą 2. Idzie zima 3. Coraz bliżej święta Cele wychowawczo-dydaktyczne: – zapoznanie z nazwami i wyglądem ptaków, które można spotkać zimą w naszym klimacie (sikorka, wróbel, łabędź, kaczka, gawron); – zwrócenie uwagi na właściwe dokarmianie ptaków (nasiona, słonina); – kształtowanie opiekuńczej postawy wobec zwierząt – dokarmianie ptaków zimą; – kształtowanie umiejętności układania kolejności zdarzeń z wykorzystaniem historyjki obrazkowej; – zapoznanie z charakterystycznymi cechami zimy (śnieg, mróz, długie noce, szron); – zapoznanie dzieci z koniecznością naprzemienności pór roku i wpływem zimy na środowisko; – zapoznanie ze zjawiskiem powstawania śniegu; – wzbogacenie wiedzy dzieci na temat zimowych aktywności (jazda na sankach, nartach, łyżwach); – wdrażanie dzieci do przestrzegania zasad bezpieczeństwa obowiązujących podczas zabaw zimowych; – zapoznanie dzieci z Mikołajkową Tradycją obdarowywania prezentami; – dostarczanie wiadomości na temat historii Świętego Mikołaja; – zapoznanie ze zwyczajami związanymi z obchodami świąt Bożego Narodzenia (choinka z prezentami, kolacja wigilijna i dzielenie się opłatkiem); – kształtowanie umiejętności wysyłania kartek okolicznościowych pocztą (adres, znaczek); – zapoznanie dzieci z różnymi sposobami składania życzeń świątecznych bliskim (wysyłanie kartek świątecznych, telefonicznie, mailowo); – zapoznanie dzieci z tradycją dekorowania choinki (bombki, świeczki, włos anielski); – rozwijanie umiejętności wokalnych podczas nauki piosenek; – aktywizowanie mowy i myślenia poprzez pracę z obrazkiem, historyjką obrazkową oraz zagadkami słowno-obrazkowymi; – zaspokajanie dziecięcej potrzeby aktywności fizycznej przez udział w zabawach ruchowych i tanecznych; – ćwiczenie mowy przez zabawy logopedyczne, dźwiękonaśladowcze i ortofoniczne; – rozwijanie kompetencji językowych oraz wzbogacanie słownictwa u dzieci poprzez zabawy słowne; – doskonalenie sprawności manualnych z wykorzystaniem różnorodnych materiałów; – kształtowanie umiejętności zgodnego funkcjonowania w grupie: przyzwyczajanie dzieci do dzielenia się zabawkami, szanowania ich i odkładania na miejsce; – kształtowanie umiejętności ustalania równoliczności: ma być po tyle samo w sytuacji nakrycia do stołu; kształtowanie umiejętności powodowania zmian odwracalnych w budowlach z klocków; – kształtowanie umiejętności obserwowania takich zmian i ustalania co się zmieniło i w jaki sposób można to odwrócić; – kształtowanie umiejętności układania rytmów z kółek i patyków; -kształtowanie umiejętności dostrzegania regularności i kontynuowania ich; |